Tajuk: Amru Bin Al-Ass

Pendahuluan

Asal Usul Diri Dan Keluarga 

Amru Bin Al-Ass
Anak kepada al-Ass bin Wail bin Hasyim. 
Dari keturunan bani Sahm(salah satu dariada sepuluh suku Quraisy yang paling terkemuka di kota Mekah)
Usianya menjangkau semuda-mudanya 20tahun
Amru bin Al-Ass meninggal pada tahun ke 43 hijrah(bererti beliau meninggal dunia dalam usia 103tahun) 
Ayahnya al-Ass bin Wail bin Hasyim adalah seorang pembesar dari suku bani Sahm yang paling terkemuka 
Bahkan dia juga termasuk salah seorang pembesar musyrikin Quraisy yang paling terkemuka di kota Mekah dan saudagar yang amat kaya dan ternama. 
Walauun dia seorang saudagar, tetapi kebanyakan hasil pendapatannya datang dari cara yang kotor sekali iaitu PENIPUAN. 
Al-Ass bin Wail sangat jahat sejak sebelum agama islam lahir lagi. 
Kejahatannya dapat dilihat pada perbuatannya yang suka mengkhianati kepada orang asing yang datang berdagang ke Mekah. 
Diriwayatkan terjadinya sumpah Hilful Fudhul adalah berpunca dari angkaran teradap seorang pedagang asing 
Tetapi kelakuan jahat ayahnya tidak pernah ditiru oleh Amru bin Al-Ass
Sifat pembawaan ayahnya yang menurun kepada Amru bin Al-Ass ialah bakat dalam berniaga. 

KECERDIKAN AMRU BIN AL-ASS
Amru bin Al-Ass adalah salah satunya tokoh intelek Arab Quraisy yang tiada tolak bandingannya. 
Dia sangat cerdik, pandai bercakap dan berujjah serta merupakanseorang ali diplomatik. 
Kecekapan di dalam hal diplomat dan perundingan amat luar biasa sekali. 
Sehingga ketika dakwah Nabi sedang memuncak di Mekah, beliau telah dipilih menjadi utusan kaum musyrikin Quraisy ke Habsyah. 
Ini semua kerana kepintarannya dalam bercakap dan mempengaruhi orang. 
Namun misinya itu gagal kerana Raja an-Najasyi telah menolaknya. 

KECEKAPAN AMRU BIN AL-ASS BERMAIN SENJATA
Selain dari dia mempunyai sifat-sifat kecerdikan, kepintaran bercakap dalam mempengaruhi orang, Amru bin Al-Ass jugaadalah seorang yang mempunyai sifat pahlawan macam Khalid Al-Walid. 
Dia sangat handal bermain senjata terutama pedang dan amat pandai menunggang kuda. 
Kebolehan dan bakatnya bermain senjata dan menunggang kuda telah mengangkat dirinya di kemudian hari muncul sebagai seorang pahlawan yang sangat hebat dan tidak ada tolak bandingnya lagi. 
Dipercayai dalam kehidupannya sehari-hari di kota Mekah, dia sentiasa bersahabat dengan Khalid bin al-Walid. 
Ini adalah kerana dua-duannya adalah berjiwa satria dan merupakan bakal pemimpin Quraisy di hari-hari muka. 

AMRU MEMELUK ISLAM
Amru Ke Madinah Bersama khalid 
Kisah Islamnya Amru bin al-Ass amat masyhur sekali. Ini adalah kerana beliau memeluk Islam bersama-sama dengan Khalid bin al-Walid (pahlawan Quraisy yang sngat hebat)
Islamnya Amru bin al-Ass terjadi pada tahun ke7 hijrah. 
Iaitu setelah peristiwa Umratul Qadha’ Nabi bersama-sama 1, 400 orang sahabat baginda. 
Kisahnya bermula apabila Amru bin al-Ass menyaksikan amalan Umratul Qadha’ yang dikerjakan oleh Nabi bersama-sama beribu-ribu sahabat baginda di Mekah. 
Setelah Nabi pulang ke Madinah, maka Amru bin al-Ass telah meninggalkan anak-anak dan isterinya yang belum Islam itu lalu berangkat ke Madinah. 
Dia berangkat hanya seorang diri sahaja. 
Ini menunjukkan betapa ketika itu imannya sudah tidak tahan-tahan lagi untuk menzahirkan di hadapan Nabi Muhammad Sallallahu ‘alaih wa sallam. di Madinah. 

KEPERCAYAAN NABI TERHADAP AMRU BIN AL-ASS
Nabi Utusan Amru Bin Al-Ass Mengetuai Pasukan Ke Zatul Salasil 
Setelah memeluk islam Nabi tidak mahu mempersia-siakan kebolehan sang kancil Arab yang termasyhur ini. 
Nabi tahu Amru bin al-Ass adalah seorang pahlawan yang amat perkasa dan sangat pintar di dalam memimpin pasukan. 
Serta sngat pintarnya di dalam diplomasi 
Dan Nabi tahu Amru bin al-Ass adalah seorang yang berjiwa besar 
Orang yang berkebolehan besar didalam kepemimpinan ketenteraan dan berjiwa besar tidak boleh diabaikan keinginan jiwanya itu. 
Itu sebabnya Nabi mahu terus menyemburkan kebolehan dan cita-cita hati Amru bin al-Ass. 
Baginda tetap akn meletakkan orang yang terkemuka di zaman jailliyyah terkemuka juga setelah dia Islam. 
Untuk membuktikan kebolehan dan keunggulan Amru bin al-Ass didalam memimpin pasukan 
Maka menjelang bulan Jamadil Akhir tahun ke8 hijrah 
Nabi telah membentuk sebuah pasukan tentera untuk dihantar ke medan Zatul Salasil. 
Pasukan itu terdiri daripada 300 orang anggota 
Mereka terdiri daripada kalangan kaum Muhajjirin dan juga Ansar. 
30 orang adalah anggota pasukan berkuda 
Amru bin al-Ass telah dilantik oleh Nabi menjadi pemimpin atau ketua pasukan itu. 

APAKAH TUJUAN PEMBENTUKAN PASUKAN INI
Setelah berakhirnya perang Mu’tah pada bulan Jamadil Awal tahun ke 8 hijra tanpa emberi kemenangan kepada mana-mana pihak antara sesama islam dengan Rom Timur. 
Yang mana sepatutnya kemenangan itu boleh dicapai dengan mudah oleh pihak kaifir kerana bilangan mereka yang tujuh puluh kali ganda lebih besar berbanding dengan pihak islam 
Akhir tahun ke 8 hijrah juga, Nabi membentuk pula satu lagi pasukan tentera yang kecil sahaja anggotanya untuk dihantar ke perkampungan kaum yang telah membantu pasukan Rom Timur – Arab Ghassan di Mu’tah. 
Kenapa Nabi ingin menghancurkan kaum ini. ??
-Nabi tidak sekali-kali suka melihat masih ada orang-orang Arab musyirikin yang masih berani mengangkat kepala dan cuba menunjukkan taring kepada kaum muslimin 
Ini telah terjadi kepada kaum Qudhaah yang tinggal di perkampungan Bili, Uzrah dan al-Qain itu. 
Ini telah terjadi kepada kaum Qudhaah yang tinggal di perkampungan Bili, Uzrah dan al-Qain itu. 
Kaum inipada ketika tejadi peperangan Mu’tah dahulu adalah merupakan tenaga tempur di barisan hadapan sekali di pihak pasukan gabungan Keristian – Musyrikin itu. 
Nabi mahu mengajar kedua-dua mereka antara satu dengan yang lain kerana takut nanti mereka akan lari. 
Peperanagan ini juga dinamakan Perang Rantai, kerana askar-askar musuh merantai dirinya antara satu sama lain
Amru Bin Al-Ass Dilantik Memimpin Pasukan 
Untuk memimpin pasukan yang hebat ini, Nabi telah melantik seorang tokoh Quraisy yang tiada tolak banding di dalam diplomatik dan kepimpinan di medan perang 
Tokoh ini baru sahaja memeluk agama islam 
Dia adalah Amru bin al-Ass. Amru bin al-Ass adalah salah seorang dari tiga orang tokoh Quraisy yang telah berhijrah ke Madinah pada tahun ke7 hijrah 
Kerana ia mahu memeluk islam setelah mangamati Nabi dan para sahabat baginda mengerjakan ibadat Umratul Qadha’ 
Keberangkatan Pasukan Ini Menuju Ke Sasaran 
Alangkah hebatnya pasukan islam kerana mereka adalah satu kaum yang tidak pernah kenal penat dan letih. 
Mereka Cuma berehat sebulan sahaja. 
Kerana jarak masa dari keberangkatan ke medan Zatus Salasil dengan kembali ke perang Mu’tah adalah sebulan cukup. 
Yang best sekali pemimpinnya kerana dia adalah seorang pahlawan Quraisy yang sangat masyhur handal dan bijak. 
Dia pula memimpin para sahabat yang sudah lama di dalam islam. 
Kehebatannya yang ketiga ialah diri para sahabat yang tua-tua dalam islam itu. 
Mereka begitu setia dan tidak pernah membantah apa yang ditetapkan oleh Nabi keatas mereka. 
Kalau diikutkn merekalah yang sepatutnya memimpin pasukan kerana kelebihan mereka dalam ilmu islam 
Amru bin al-Ass berjalan ke medan Zetus Salasil mengikut taktik yang selalu diamalkan oleh Nabi dan para sahabat baginda ketika bergerak dengan pasukan kecil untuk menggempur musuh. 
Salah satunya bergerak atau berjalan pada sebelah malam hari dan berehat serta bersembunyi pada sebelah siang harinya. 
Ini adalah sebaik-baik cara berjalan untuk pergi menghampiri musuh. 
Amru bin al-Ass berjalan ke perkampungan orang-orang Qudhaah itu memakan masa selama 10 malam 10 hari baru smapai 
Kalau berjalan terus menerus, tentu memakan masa selama 5 hari sahaja. 
Berhenti di Salasil 
Dua pasukan Islam bertemu dan bergabung 
Amru merebut mahu jadi ketua 
Bani Qudhaah hanccur 
Amru dan tenteranya kembali ke Madinah 
Amru bin Al-Ass dihantar oleh Nabi hanurkan berhala Suwwa’

AMRU MENDAKWAH RAJA OMAN DUA BERSAUDARA 
Jaifar dan Abbad bin Julunda, Rja Oman dua bersaudara 
Diantara peranan yang dimainkan oleh Amru bin al-Ass pada zaman Nabi ialah 
dia dihantar oleh Nabi ke negeri Oman untuk mendakwah rajanya kepada agama islam. 
Kedua-dua orang raja Oman itu adalah anak kepada Julunda bernama Jaifar dan Abbad 
Sebab itu kekuasaan didalam pentadbirankerajaan Oman lebih banyak dipegang oleh Raja Jaifar. 

AMRU MENGADAP RAJA JAIFAR 
Amru tinggal di Oman sementara menunggu untuk mengadap Raja Jaifar 
Raja Abbad larang orang mahu tangkap Amru 
Amru mendakwah Raja Jaifar dengan disertai ancaman. 
Amru membenarkan untuk memberi tempoh kepada Rja Jaifar berikir 
Raja Abbad mengugut Amru hendak berperang. 
Amru adalah Diplomat yang ulung sekali. 

AMRU PEMIMPIN ANTARA SEBELAS PASUKAN 
oAmru menggempur Kaum Murtad Suku Qudha’ah dan Wadi’ah. 
oAmru dan pasukannya kembali ke Madinah dengan selamat. 
oAmru memimpin pasukan mara ke Palestin. 

AMRU BERPERANG DI YARMUK 
oAmru mengusul tentera Islam disatukan 
oOrang-orang Arab berkumpul di Madinah. 
oKhalifah Abu Bakar hantar bantuan ke Yarmuk 
oAmru memimpin pasukan sayap kanan. 
oPasukan Islam menang cemerlang. 

AMRU DALAM PEPERANGAN DI TANAH SYAM
Setelah perang Yarmuk berakhir dan kemenangan dicapai oleh tentera Islam dengan gemilang sekali. 
Maka Khaliah baru dilantik iaitu Umar Bin Al-Khattab telah mengarah angkatan tentera Islam supaya bergerak ke Kota Damsyik pula. 
Amru Bin Al-Ass adalah salah seorang pahlawan dan pahlima yang turut berangkat ke Kota Damsyik, Panglima Agung Abu Ubaidah bin Al-Jarrah yang mengambil alih tempat Khalid bin Al-Walid. 

AMRU DALAM PENGGEMPURAN KOTA JERUSALEM 
Amru mara ke Kota Jerusalem
-panglima Amru bin al-Ass yang mara di bahagian barat negeri Syam akhirnya telah berjaya didalam perjuangannya di medan Ajdain. 
Perundingan yang membawa yang membawa penyerahan Kota Jerusalem kepada pihak Islam. 
-Putera Mahkota Constantine, Putera kepada Kaiser Herculis yang sedang berada di Kota Caesarea mula patah semangat perjuangannya setelah endengar ayahandanya telah larikan diri. 
Perundingan yang membawa yang membawa penyerahan Kota Jerusalem kepada pihak Islam. 
-Putera Mahkota Constantine, Putera kepada Kaiser Herculis yang sedang berada di Kota Caesarea mula patah semangat perjuangannya setelah endengar ayahandanya telah larikan diri
Khalifah Umar bin Al-Khattab berangkat ke Palestin 
-Baginda terus bermesyuarat dengan anggota majlis syura kerajaan bagi mengambil keputusan tentang ketiga-tiga syaratyang ditawarkan oleh pihak pemerintahan. 
-Akhirnya keputusan majlis membenarkan Khalifah Umar bin Al-Khattab berangkat ke Palestin untuk menerima tawaran dari pihak kerajaan Rom Timur di Kota Jerusalem itu. 

AMRU MENJADI GABENOR MESIR KALI KEDUA 
Amru Bin Al-Ass takluk Mesir, Muhammas terbunuh 
-setelah mendengar Malik al-Asytar an Nakha’I terbunuh, maka Amru bin al-Ass segera berangkat dari kota Farma bersama-sama askarnya yang berjumlah 6, 000 orang masuk ke Mesir. 
Amru Bin Al-Ass memerintsh Mesir semula 
-setelah menawan semula Mesir dari tangan pemerintahan Khalifah Ali bin Abu Talib, maka Amru bin al-Ass telah dilantik secara sah menjadi gabenor negeri Mesir oleh Mu’awiyah bin Abu Sufyan sesuai dengan janjinya sebelum itu. 
Amru Bin Al-Ass memerintsh Mesir semula 
-setelah menawan semula Mesir dari tangan pemerintahan Khalifah Ali bin Abu Talib, maka Amru bin al-Ass telah dilantik secara sah menjadi gabenor negeri Mesir oleh Mu’awiyah bin Abu Sufyan sesuai dengan janjinya sebelum itu. 
Amru Bin Al-Ass memerintsh Mesir semula 
-setelah menawan semula Mesir dari tangan pemerintahan Khalifah Ali bin Abu Talib, maka Amru bin al-Ass telah dilantik secara sah menjadi gabenor negeri Mesir oleh Mu’awiyah bin Abu Sufyan sesuai dengan janjinya sebelum itu. 
Pakatan sulit mahu membunuhnya 
-menjelang tahun ke 40 hijrah maka mulalah kaum Khawarij membuat pakatan untuk membunuh tiga orang tokoh terkemuka yang mereka anggap sebagai biang keladi kepada pepecahan umat Islam. 
Amru Bin Al-Ass meninggal dunia 
-Amru bin al-Ass memerintah atau menjadi gabenor Mesir pada masa pemerintahan Khalifah Mu’awiyah bin Abu Sufyan kira-kira selama dua tahun sahaja. 
-dia meninggal di Mesir dan dikebumikan di Kota Fustat, kota yang dibangun olehnya ketika dia berjaya menakluk negeri Mesir. 
Harta peninggalan Amru Bin Al-Ass
-Amru bin al-Ass meninggalkan harta kekayaan yang banyak setelah beliau meninggal dunia. 
-Al-Mas’udi seorang ahli sejarah Islam meriwayatkan bahawa Amru bin al-Ass meninggalkan 325 dinar(wang emas), 2 juta dirham dan harta benda yang lain 10, 000 dirham. Selain itu, kebun korma di Kota Taif yang sebanyak 1 juta pokok yang setiap satu pokok bernilai satu darham, dan beberapa buah bangunan di Kota Damsyik dan Mesir 

KATA-KATA DAN TINDAKAN AMRU BIN AL-ASS YANG CERDIK 
Amru Bin Al-ass seorang ahli hikmat 
-Amru bin al-Ass termasuk salah seorang ahli hikmat yang sering mengungkapkan kata-kata yang penuh hikmat dan falsafah, serta tindakan-tindakan yang membayangkan dia memiliki daya kecerdikan yang sangat tinggi

BUKTI-BUKTI KEMULIAAN BUDI AMRU BIN AL-ASS 
Amru sngat sahih dan berjiwa suci 
-Buktinya pengakuan dari Nabi sendiri. Ketika baginda mengirim Amru bin Al-Ass memimpin sebuah pasukan tentera, dan Amru bin al-Ass telah mendapat kemenangan serta membawa pulang harta ghanimah yang banyak. 

Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
013-4006-206, 011-1070-4212
abdazizharjin.blogspot.com